מגמת ביולוגיה

ביולוגיה

ברוכים הבאים למגמת הביולוגיה, המדע  שפותח צוהר לעולמות מסקרנים ומקנה כלים לעולם העתיד. מגמת הביולוגיה היא בסיס חשוב ללימודי המשך במקצועות כמו: רפואה, הנדסה גנטית, ביוטק, ביוכימיה, הנדסה ביורפואית, וטרינריה, חקלאות, ביוטכנולוגיה , הנדסה גנטית, רוקחות , מדעי המוח ועוד.               
  הידע שתפיקו במגמה, ישרת אתכם  למשך כל חייכם, לא רק בהיבטים הרפואיים אלא גם בקריאת כתבות, פיתוח נקודת מבט ביקורתית בפרט בתקופה בה המדיה החברתית מציגה מידע שקרי/שגוי ולא אמין. תצאו  עם ארגז כלים רחב, שיעזור לכם בהמשך הדרך, בין אם יש בכוונתכם  לפתח את התחום באקדמיה ובין אם לאו.    

 לימודי הביולוגיה מגוונים ונוגעים במספר נושאים:   מבנה גוף האדם, מערכות הגוף השונות, חיידקים ווירוסים, מחלות ותרופות ועוד  והכל נלמד על דרך החקר.

 

הכלים שתקבלו  במגמה יסייעו לכם להבין את העולם הסובב אתכם ואת גופכם, אבל לא רק. באמצעות המידע שתקבלו תדעו להבחין בין אמת לבדיה, תלמדו  לשאול שאלות ולא לקבל נתונים מופרכים כעובדות.            
 מעט טעימות ממה שנלמד,  לדוגמה- האם דבש באמת מסוכן לתינוקות? למה מומלץ לגרגר מי מלח כאשר  יש דלקת גרון?   מי הוא בעל החיים שמצליח להכניע את הסרטן? האם החיסון לקורונה הוא צרה צרורה או תגלית מרעישה? איך בעתיד נוכל לצמצם בצריכת החשמל באמצעות צמחים מאירים? ומהו סוד החיים? ואיך נקבעות התכונות? ולמה אני בעל עיניים חומות ולאחי עיניים כחולות? ועוד ועוד שאלות. 

הבגרות משלבת שלושה עולמות תוכן: עיוני, מעשי- מעבדה ומחקר עצמאי. 

על התוכן העיוני: זה מורכב מנושאי חובה הכוללים שלושה נושאים: תא, גוף האדם בדגש הומאוסטזיס , אקולוגיה ונושא בחירה: מיקרוביולוגיה.

מה נלמד?

 גוף האדם:  נכיר את מערכות הגוף השונות: מערכת העיכול, מערכת הנשימה, נתייחס להשפעות המזיקות של העישון כמו גם נלמד על מחלות של דרכי הנשימה. נכיר את מערכת ההובלה , התפקידים המיוחדים של תאי הדם השונים, נלמד על מנגנון קרישת הדם, מהי תפוקת לב, נפח פעימה וכיצד ממליצים לספורטאים לשפר מדדים אלו. נלמד על מערכת ההפרשה, איך הכליה משרתת את האדם ומונעת הצטברות רעלים בגוף, מהי דיאליזה וכיצד הכליה היא שותף פעיל באיזון רמות המלחים והמים בגוף. לא נפסח על מערכת ההגנה: נלמד על החיסונים השונים, מהן מחלות אוטואימוניות, , ומדוע בברזיל instituto-butantan science-park קיימת חוות הנחשים הגדולה בעולם ליצור נוגדנים כנגד ארס נחשים. נכיר את סוגי הדם השונים ומדוע סוג דם O יכול לתרום לכולם, אבל הוא מוגבל בסוג התרומה שהוא מקבל. נקבל טעימות והסברים על מערכת העצבים וכיצד חומרים כמו אלכוהול וסמים , משפיעים. לא נפסח על מערכת הרבייה; נלמד סוף סוף איך נולדים ילדים:)… נכיר את הורמוני המין השונים, על הדרך גם נבין, מהי הפריית מבחנה, ואיך נוצרים תאומים זהים וכאלו שהם סתם אחים.            

 התא:
 נלמד על הצ'יפ "החכם" בעולם, כמובן ה- DNA, שהוא צ'יפ ביולוגי שאוגר אין סוף  מידע. לא נדלג על אבות המזון: פחמימות שומנים וחלבונים, נעסוק באורח חיים בריא, ומדוע דיאטת חלבונים אינה מומלצת ואף מזיקה. נתמקד במבנה התא, ואחרי שנבין את הצופן הגנטי, נסקור את מדע התורשה: נעסוק בשאלת היווצרות  מוטציות, מה קובע את התכונה והאם בעתיד ניתן יהיה להשתמש בהנדסה גנטית כדי לשנות את צבע עיניים או  אולי את מבנה האף והלסת??? ועוד רעיונות לעייפה. כי היום זה אולי נשמע מדע בדיוני אבל בעתיד… לא ניתן לשלילה. נדון גם באפשרויות העתידיות של  החלפת  איברים פגומים והארכת תוחלת החיים.        

  על משבר האקלים העולמי כבר שמעתם בוודאי? 

אז בכך נעסוק באקולוגיה. נלמד מה גורם למשבר, כיצד הוא מתעצם , מה יכול האדם לעשות כדי למנוע את ההשלכות ההרסניות העתידיות ונכיר את כל המרכיבים של הסביבה למול תהליכים אבולוציוניים שעוברים יצורים חיים והתאמתם לסביבה המשתנה.  

 והנושא המורחב?? נלמד על עמידותם של החיידקים, מה הם מפרישים, ואיך בתנאים מסוימים הם עלולים למלא את כדור הארץ ולהותיר אותנו מאחור. נכיר חיידקים מחוללי מחלות כמו סלמונה, וקְלוֹסְטְרִידִיוּם בוֹטוּלִינוּם, ואפילו ניגע גם בקוסמטיקה ורפואה, ונלמד על הקשר שבין חיידק לתרופה ומיהו אותו חיידק שמיצר את הבוטוקס, ועל דיאטת חיידקים, ואיך חיידקים  משנים את מצב רוחנו משמחה לדיכאון, ומנגד גם נלמד, כיצד פועלת האנטיביוטיקה, ומדוע בעוד כעשור שנים, כנראה נעמוד בפתחה של מגפה חדשה. וגם… על איידס והרפס נשמע, ואחרי שנלמד איך וירוסים מתרבים, תצליחו גם להבין איך הוכנו החיסונים ובפרט החיסון לקורונה, וקצת אולי תוכלו לשפוט, אם הוא טוב או רע או סתם בדיה.    

מעבדהנלמד לחקור, לשאול שאלות, לנתח ממצאים, ותכלס להפעיל את הראש  בלמידה עצמאית, וננתח נתונים כמעט ( לא נתיימר יותר מידי) כמו גדולי המדענים.    
מסקרן אתכם לדעת עוד??? אז אל תהססו להצטרף לצוות מנצח, שיש לו הוכחות להצלחה, כי בבליך למגמת הביולוגיה יש הישגים גבוהים מאוד , שנה אחר שנה.
אז בואו הצטרפו אלינו למגמה, לחוויה ייחודית מסוגה.

 ומה נידרש מכם אתם שואלים?          

 
 ממוצע במקצועות המדע, מעל 80.            
ידע ובקיאות במתמטיקה (בעדיפות לארבע חמש יחידות, אבל גם שלוש אם את/ה בראש טוב)
התמדה, אהבה למדע ורצון להיות בחוד החנית.