ביולוגיה

ביולוגיה

מבוא לגוף האדם

מבוא לביולוגיה

מספר שעות הלימוד: 90 ש"ש

מפרט תכנים זה מיועד לתלמידים שלא מתמחים במדעים.

בהמשך המסמך טבלה המפרטת את התכנים הנדרשים מהתלמידים הלומדים ביולוגיה בכיתה י', לאחריה מפרט מיומנויות החובה הנדרשות והצעות לפעילויות במעבדה.

 לימודי המדעים הם מרכיב בסיסי הנדרש להשכלתו ולפיתוח חשיבתו של כל בוגר. לצורך הזכאות לתעודת הבגרות קיימת חובת למידה והערכה במסגרת בית הספר בכיתה י' של מקצוע אחד מתוך אשכול מדעים: מבוא לביולוגיה, מבוא לכימיה, מבוא לפיזיקה, מוט"ב ומדעי הטכנולוגיה, כפי שמצוין בחוזר מנכ"ל עד/7 (ב), כ"א באדר ב' התשע"ד, 23 במרס 2014 .
התלמיד נדרש ללמוד מקצוע מדעי בהיקף של 3 ש"ש במשך שנה אחת, ללא קשר למקצוע שיבחר התלמיד להרחיב.

הנושא לתלמידים שלא מתמחים בביולוגיה בכיתה י' הוא מבוא לביולוגיה של האדם, (בדגש ההומיאוסטזיס). נושא זה הוא רלוונטי לתלמיד, מעלה את המודעות לבריאות ולחולי ומעורר עניין, סקרנות  והתלהבות. לימוד הנושא נועד לתת לתלמיד תמונה של אורגניזם רב-תאי כישות שלמה המתפקדת כיחידה אחת. על מנת להקנות להם הבנה רחבה של תהליכים המתרחשים בגוף האדם, נכללים בסילבוס גם היבטים בסיסיים בנושא התא, וכן התייחסות לאחריות האדם לטבע.

התכנית המוצעת מתאימה ל 3 ש"ש. המורה יבחר ברצף הלימודים ובפעילויות המומלצות על פי רמת הכיתה, עניין או כל שיקול אחר.

היקף הנושאים הנלמדים מאפשר התנסות במגוון דרכי הוראה, כולל פעילות במעבדה, ופיתוח אוריינות מדעית-ביולוגית. חשוב גם לעסוק בשאלות ערכיות המלוות את המחקר הביולוגי.

המורה יחליט באיזה אופן להעריך את התלמידים בכיתה. באתר המפמ"ר מוצעות בחינות בכתב שנכתבו לתכנית של  1 יח"ל.  מוצע ומומלץ לשלב דרכי הערכה חלופיות.

תלמידים שימשיכו בהתמחות בביולוגיה בכיתה י"א וי"ב, ולמדו לפי תוכנית זו- חשוב לשים לב שיש תכנים/מושגים מסוימים בנושא גוף האדם, שחובה להשלימם.

תוכנית לימודים- כיתה י- מבוא לגוף האדם

מחקרים פורצי דרך בתחום המיקרוביולוגיה