מוזיקה

מוזיקה

שכבה י

תולדות המוזיקה (2ש"ש)

  • ימי הביניים – מזמור גרגוריאני התפילה בכנסייה הרומית התפתחות כתב תווים מוזיקה חילונית התחלת הפוליפוניה אסכולת נוטרדם המעבר לרנסנס
  • רנסאנס: מבוא לרנסאנס – ארכיטקטורה, ציור, פיסול, ספרות, פילוסופיה, וכד'. מוזיקה ברנסאנס הפרנקו-פלאמים מוזיקה איטלקית במאה ה-14 מדריגלים איטלקיים ואנגליים מוזיקה כנסייתית בסוף הרנסאנס (פלסטרינה, וכד') מוזיקה אינסטרומנטאלית.
  • בארוק: מבוא לבארוק בכל תחומי האמנות רעיונות מוזיקאליים חדשים – באסו קונטינואו, סטילה אנטיקו וסטילה מודרנו.
  • התחלת האופרה – הקאמראטה הפלורנטינית, מונטורדי – ל'אורפאו.
  • מוזיקה אינסטרומנטאלית – סוויטה, קונצ'רטו סונטה, טריו סונטה, פוגה, וכד'.
  • מוזיקה דתית – מיסה, מוטט, אורטוריות, פסיונים.

תיאוריה (2ש"ש)

  • המשך ביסוס תורת המוזיקה.
  • התמקדות על פיתוח שמיעה על בסיס התיאוריה.
  • הכתבות מלודיות, ריתמיות, מרווחים ואקורדים.
  • אקורדים מרובעים.
  • היפוכי אקורדים.
  • אקורדים כדרגות הרמוניות של סולמות מאזוריים ומינוריים (הרמוני, טבעי ומלודי).
  • מודוסים כנסייתיים.

קומפוזיציה (2ש"ש)

  • המשך עבודה על כתיבה ופיתוח מוטיבי.
  • תזמור וכתיבה לכלים השונים. התנסות בנגינת עבודות תלמידים ע"י התלמידים ובהמשך – כתיבה לתזמורת הקאמרית של רמת-גן (לתלמידים מצטיינים המשתתפים במקביל בסדנת קומפוזיציה).

מקהלה (2ש"ש)

עבודה מקהלתית. מקבילה לתיאור העבודה בכתה ט'.

תולדות הפופ (2ש"ש)

  • ניתן כקורס חד-שנתי.
  • מתחלק לשני חלקים עיקריים:
  • מחצית ראשונה – מבוא.
  • מחצית שנייה – רפראטים- עבודות תלמידים.
  • מבוא: מקורות המוזיקה הקלה של המאה ה-20 – מוזיקה אירופאית אומנותית (אינסטרומנטאלית וקולית, בעיקר אופרה איטלקית), מוזיקה עממית אירופאית (בעיקר מהאיים הבריטיים), ומוזיקה "שחורה" עם מקורות אפריקאיים ומקורות ייחודיים לתושביה האפרו-אמריקאיים של דרום ארה"ב. התפתחות שחר העם האמריקאי. הבלוז. רג-טיים. ניו-אורלינס.
  • השיר הסינקופאטי וטין-פן-אלי.
  • וודביל וברודווי.
  • המוזיקה בקולנוע ובסרטים מצוירים.
  • קאונטרי מיוזיקל ופולק מיוזיק.
  • רגאיי.
  • רוק'נרול – התפתחות הבלוז החשמלי.
  • מהפכת הרוק – שנות השישים.

עבודות תלמידים:

התלמידים מציגים זמרים/רות, להקות וסגנונות עפ"י טעמם האישי.
העבודות מוגשות בכתב וכהרצאה עם הדגמות בכתה.
נדרשת התייחסות למקורות המוזיקאליים של כל אמן/להקה, וכמו כן – לטקסטים והרקע התרבותי אליו הם מתייחסים.
התלמידים מביאים הקלטות/סרטים/קליפים של האמנים/להקות.