תאטרון

על מגמת התיאטרון "בליך"…..

 

מבוא

אנחנו, במגמת התיאטרון "בליך", פועלים מתוך גישה הרואה בתלמיד התיאטרון, יוצר צעיר אשר דעותיו והשקפותיו חשובות ומעניינות. אנחנו שואפים לעידוד יצירתיות אומנותית של תלמידנו ונותנים להם את מירב כלים וההנחיה, בכדי לממש זאת לכדי יצירה.

 

מטרות ותפיסה חינוכית

המטרה היא לאפשר לתלמיד ללמוד ולהתנסות בתחומי התיאטרון השונים. לרכוש כלים מעשיים ועיוניים אשר יעניקו לו בסיס רחב של הבנת אומנות התיאטרון- הן כמבצע והן כצופה. 

במגמה יש גישה חינוכית ברורה  : לפתח את כישורי התלמיד בראש ובראשונה – כאדם. באמצעות העבודה התיאטרונית, אנו מפתחים מיומנויות כגון: הקשבה, דמיון, יצירתיות , עבודת-צוות, פיתוח הביטחון והדימוי העצמי.  אנחנו שמים דגש מיוחד על בניית הקבוצה והתהליך האומנותי. חשוב לנו מאוד, שהתלמידים יעבדו באווירה מוגנת ומפרגנת.

להיות חלק מקבוצת עבודה, אשר תאפשר לעבוד ללא חשש מכישלונות (שהם חלק בלתי נפרד מהעבודה שלנו…), להעז ולהתנסות באופן מלא בתהליך הלימודי. יחד עם זאת, אנחנו שואפים ודורשים מהתלמידים להוציא מעצמם את המיטב, ולשאוף להישגים אומנותיים גבוהים ככל האפשר.

אנו מעודדים את התלמידים שלנו, לפתח תפיסה ביקורתית לסביבה בה הם חיים , להעמיק את ההבנה שלעשייה אומנותית יש תפקיד חברתי וביקורתי. אנחנו שואפים לפתח תלמידים חושבים ורגישים, אשר פועלים באווירה צוותית ומפרגנת , ולא תחרותית.

 

תוכנית הלימודים

הלימודים במגמה מתקיימים במהלך 3 שנים ( י' – י"א – י"ב ), בהיקף של 5 יח' בגרות.

תכנית הלמודים מבוססת על חשיפת התלמידים לכלל מרכיבי אמנות התיאטרון : משחק , בימוי, תנועה, תפאורה, תלבושות ומוזיקה. תכנים אלו נלמדים באופן מעשי וחוויתי. התלמידים נחשפים למגוון סגנונות שונים בתיאטרון וגם לומדים על התיאטרון ככלי לשינוי חברתי דרך השיעור: תיאטרון קהילתי.

התלמידים לומדים את ההיסטוריה והרקע להתפתחות התיאטרון. במהלך לימודיהם במגמה, הם לומדים מחזות רבים, צופים בהצגות ממגוון העשייה התיאטרונית בארץ  ולומדים דרכי ניתוח וביקורת של שפת התיאטרון.

היקף שעות שבועי במערכת ( ללא חזרות על פרויקטים ) :  י' – 7     י"א – 11    י"ב –  10

 

פעילויות ופרויקטים

3 השנים במגמה, עמוסות בחוויות של עשייה יצירתית ופעילויות מגוונות :

* מידי תחילת שנה "טיול-מגמה": כל המגמה נוסעת ליומיים של גיבוש וסדנאות תיאטרון.

* במהלך השנה: יציאות לצפייה בהצגות מגוונות של התיאטרון הרפרטוארי וה"פרינג".

* ימי סדנאות בבתי ספר למשחק.

* "כיתות אמן" עם יוצרים ושחקנים בולטים.

* התלמידים מעלים במהלך הלימודים, מגוון פרויקטים מול קהל :                                  

כיתה י' : "שיעור פתוח" מול ההורים.    מופע סיום שנה.

כיתה י"א :  פרויקט בימתי סביב נושא/ מחזאי/יוצר תיאטרון – (בחינת בגרות פנימית).

כיתה י"ב :  "שבוע תיאטרון" – הצגת הפקות הבגרות , המועלות במהלך שבוע שלם מול אולמות מלאים.. שבוע של חגיגת תיאטרון מרגשת במיוחד!

 

סיבות להצלחת מגמת התיאטרון

* תמיכת בית ספר "בליך" : מסורת של תמיכה רחבה ושיתוף פעולה בתחומים רבים: בנייה  ותאומי מערכת, התאמת מחנך מתאים לעבודה עם כיתת תאטרון, סיוע בתאום עם גורמי-חוץ, עזרה בבניית תפאורות, התחשבות בתקופות לחץ של פרויקטים, והכי חשוב : מתן גיבוי ואמון מלא בצוות המורים של המגמה.

* האווירה במגמה :  השילוב בין אופי התלמידים שלנו והגישה החינוכית של הצוות, יוצרים במגמה אוירה משפחתית חמה. נוצר קשר מיוחד בין הצוות לתלמידים הרואים במגמה בית ומשפחה, אשר קשוב אליהם ומכיל אותם.

* צוות המורים : צוות ותיק ומנוסה , אשר עובד יחד שנים רבות :

  דיויד קורן (מרכז המגמה), עינת מור , אורלי לוי, חלי מנחם גמזה, קרן הופמן.

 

 קבלה למגמת התיאטרון

למי המגמה מיועדת? מגמת התיאטרון פונה ומזמינה תלמידים בעלי נטייה אומנותית. תלמידים סקרנים, בעלי מוטיבציה, יכולת עבודה בקבוצה, ואהבה לתיאטרון.

תלמיד שיבקש להתקבל, יצטרך לגשת למבחן קבלה הכולל :

1) סדנא קבוצתית

2) הכנה והצגה של 2 מונולוגים שונים באופיים – דרמטי וקומי (מתוך מחזות בלבד)

3) ראיון אישי

 

"דעתי על מגמת התיאטרון"…ציטוטים של תלמידים בוגרי-המגמה והורים

"המגמה הייתה המפלט שלי – מגמה צבעונית, מקבלת, אוהבת ומשפחתית. אני חייבת לכם תודה! תודה שראיתם בי פוטנציאל. תודה על תכונות שיישארו איתי לחיים. תודה שאתם פשוט בני-אדם…אוהבת אתכם מאוד!!"    רומי גרנט 2014

 

" הלמידה במגמה הייתה חוויה יוצאת דופן! אוירה של שיתופיות, הדדיות והמון אהבה. צוות מורי-המגמה עמד לצדי ותמיד עזר ותמך. אני שמחה שהתאפשר לי להיות חלק מהמגמה הזאת ולצבור כל כך הרבה חוויות מעצימות ומרגשות…"   יובל אופיר  2016

 

" רציתי להגיד תודה על התקופה הנפלאה שעברתי בשלושת השנים במגמה…דווקא במרחק של מקום וזמן, אני מבין כמה קיבלתי מהמגמה המדהימה הזאת ומצוות המורים שאין בשום מקום אחר… אוהב מלא!!……"      בן גלעד  2015 

" מצאתי במגמה מקום לברוח אליו ולמצוא את מה שאני באמת אוהבת…לימדתם אותי לשחרר את הביקורת העצמית, להיפתח ולצבור ביטחון עצמי.. לימדתם אותי להעז ולפעול. נפתחתי ברמות שלא דמיינתי.. תודה אין סופית על כך שראיתם אותי.                           קיבלתי מתנה לכל החיים!…"     ליה דגן   2016 ….. 

 

"מההתחלה ידעתי שזה המקום שלי- מקום שקיבל אותי ונתן לי את הכוח להיות מי שאני. דווקא בשיעור תיאטרון הורדתי את "המסכה" ומצאתי את עצמי מחדש. בזכות המגמה השתניתי וגדלתי להיות האדם שאני היום…"     גלעד בנימיני  2013

 

" כאמא , ראיתי מה המגמה הכול כך ייחודית הזאת מציעה: עבודת צוות, התגברות על מכשולים ומציאת קול אישי וייחודי. כבוגרת מסלול משחק באוניברסיטה, ראיתי איך במגמה יש נטרול של תחרותיות הורסת (כן, זה אפשרי!), טיפוח אנושיות וקשר חם ואישי עם התלמידים.   אני כותבת באהבה ובהערכה אמיתית.."       דורית טל אור גרין      

 

"אני אמא לשתי בנות שסיימו את לימודיהן במגמה- אין בעיני חשוב מכך, שבמשך שנות ההתבגרות המרכזיות- עוסקים התלמידים והתלמידות בתקשורת מילולית וגופנית, בעולם שהפך ווירטואלי. מגמת התיאטרון היא מגמה ייחודית המלמדת בני-נוער כיצד להיות בני-אדם טובים יותר – יישר כוח לכם!!         אירית אדלר  2016